Monday, January 4, 2010

PENGGUNAAN NAMA “ALLAH”



“Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang”

Firman Allah

“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka.”

(Al-Baqarah, ayat 120)

Semalam,keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan Herald-The Catholic Weekly menggunakan kalimah 'Allah' dalam penerbitannya. Keadaan ini menimbulkan pelbagai reaksi rakyat, terutama mereka yang beragama islam.

Pada pendapat ana,cuba kita pikirkan kenapakah mereka habis-habisan bertempur di mahkamah untuk menggunakan perkataan ALLAH didalam penulisanya, pasti ada yang tersembunyi disebalik agenda mereka yang kononnya mengatakan bahawa ALLAH itu untuk semua agama. Jika kita lihat dari sudut yang lain, penggunaan perkataan Allah dalam agama kristian akan meyebabkan berlakunye kekeliruan dalam kalangan masyarakat islam terutamanya mereka yang kurang memahami hakikat sebenar Islam.

Perkataan Allah dihormati dan disanjung oleh semua lapisan masyaraakat yang berugama Islam, cuba bayangkan jika penggunaan nama Allah oleh agama Kristian dibenarkan?? dan Apa yang akan berlaku kepada golongan ynag kurang pengetahuannya terhadap islam???

Inilah agenda mereka, mengelirukan umat islam yang mereka sedari bahawa ramai umat islam pada hari ini kurang penghayatan dari segi agama, dengan mengekploitasi kalimah Allah mereka dapat menjerat umat islam.. seperti yang difirmankan Oleh Allah S.A.W di atas, golongan Yahudi dan Nasrani sentiasa mencari jalan untuk memesongkan Akidah umat islam, sehinggalah umat islam itu mengikuti telunjuk-telunjuk mereka.

Keputusan mahkamah yang pada ana tidak cukup teliti dan cernat dalam membuat keputusan itu akan menyebabkan kegelisahan ramai orang khususnya mereka yang beragama Islam. Keputusan yang dibuat akan menyebabkan semua gereja di Malaysia akan membuat tuntutan yang sama di mahkamah dan akhirnya kekeliruan akan bertambah dalm masyrakat islam dan itulah matlamat mereka.

Sejarah telah terukir berkenaan isu ini, cuba kita hayati peristiwa natrah,yang pada ketika itu menyebebkan tercetusnya ketegangan agama antara islam dengan kristian pada 12 Disember 1950 di Singapura. Jika kita tidak bertindak dengan bijak, kemungkinan peristiwa tersebut akan berulang kembali.

Pada pendapat ana, kita perlu melihat kembali peruntukan Islam dalam pelembagaan Malaysia. walaupun penggunaan perkataan Allah itu pada asalnya tidak salah digunakan pada orang bukan islam tetapi umat Islam harus waspada kerna ruang golongan yang membenci islam amat luas untuk mengeksploitasikan keadaan semasa.

Campurtangan majlis raja-raja juga perlu bagi meredakan keadaan yang tegang kini.melalui majlis raja-raja ana rasa perkara berkenaan akan dapat diselesaikan. Sama-sama kita memohon pada Allah S.A.W supaya menjaga kesucian Islam ini dari tangan-tangan jahat yang sentiasa mencari jalan untuk memusnahkan cahaya Allah di muka bumi ini

Firman Allah

Mereka ingin memadamkan cahaya Allah dengan mulut (tipu daya) mereka, tetapi Allah (justru) menyempurnakan cahayaNYA walau orang-orang kafir membencinya."

(As-Shaff, ayat 8)

-iwan-

No comments:

Post a Comment