Friday, January 1, 2010

SAMBUTAN TAHUN BARU DENGAN CARA INI, BETUL ATAU TIDAK???


“Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”

Alhamdulillah syukur kehadrat Illahi kerna masih memberi nikmat iman dan islam, juga tidak dilupakan pada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w serta keluarga dan sahabat baginda, selawat dan salam dipanjatkan.

Alhamdulillah pada malam kelmarin ana dan dan beberapa orang sahabat sempat ke Dataran Merdeka untuk tujuan yang agak berbeza dengan orang-orang kebanyakkan yang ke tempat berkenaan pada malam tersebut. Kami bertolak ke KL pada pukul 8.00 mlm di stesen tanjung malim, tibanya di KL ana terus ke Masjid Jamek, terkejeut jgk bila tengok ramai muslimin dan muslimat dari jemaah Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) berkumpul di hadapan masjid tersebut. Ana sempat berta’aruf dengan ikhwah-ihkwah dari U lain di seluruh Malaysia. Selepas itu kami mendegar arahan dari ketua supaya membuat 8kumpulan, untuk jalankan tugas sebagai seorang muslim, iaitu mendekati golongan yang belum menghayati agama dengan sempurna.

Kami bergerak dalam kumpulan menuju ke dataran merdeka, dalam perjalanan ana melihat sekeliling, betapa teruknye MALAYSIA TANAH AIRKU TERCINTA...bertepatanlah dengan Firman Allah S.W.T

Terangkanlah kepadaku tentang orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya. Maka apakah kamu dapat menjadi pemelihara atasnya?, atau apakah kamu mengira bahwa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat jalannya (dari binatang ternak itu).

(Al-Furqan, ayat 43&44)

Perjalanan ana diteruskan sehingga sampai ke di persekitaran Dataran Merdeka, ana merasakan hampir 70% adalah remaja,pelbagai gaya dan rentak yang digayakan..Alhamdulillah ana dapat lihat semangat muslimat dan muslimin dalam mendekati golongan tersebut, ada yang dapt menerima pendekatan yang diberikan tidak kurang jg yang menolaknya..terfikir sejenak semasa menjalankan tangungjawab ni, selalunya kita berdakwah di zon yang selesa membuatkan kita tidak merasa kepayahan dalam berdakwah, Bagaimana Rasulullah s.a.w menjalankan dakwah yang mana pada zaman Baginda lebih teruk akhlak masyarakatnya??? Dan Dakwah Rasulullah pada awalnya dijalankan berseorangan untuk mengatakan yang HAQ, dan menghapuskan KEBATILAN...amat sukar untuk digambarkan..ana berpendapat keadaan sebegini tidak akan dapat di hapuskan,hatta dengan menjalankan dakwah sebegini melainkan dengan kita mempunyai kuasa untuk menyekat smabutan sebegini..KUASA merupakan punca kepada berlaku atau tidak perkara sebegini, dengan kuasa manusia akan menjadi baik dan dengan kuasa juga manusia akan hancur..

Tepat pada pukul 11.15mlm, kami berkumpul semula dan terus memasuki padang, melihat pelbagai reaksi anak muda yang tidak menggambarkan ianya sebagai manusia yang waras, duduk berpasangan, befesyen yang bukan-bukan dan sebagainya...inikah yang hendak dicanangkan dalam gagasan 1malaysia???

Diharapkan semua pihak perlu mengambil berat mengenai perkara ini, kerana golongan mudalah yang akan mewarisi tahta Negara, jika dibiarkan golongan muda-mudi ini terus hanyut dan hannyut, ana dapat jamin Malaysia akan hancur dalam jangka masa yang tidak lama. Anak muda merupakan asset Negara yang berharga, jika rosak anak muda maka nagara juga akan musnah suatu masa nanti.pepatah ada mengatakan

“pemuda harapan bangsa, pemudi tiang Negara”

Kami berkumpul di tengah padang dan taklimat diberikan, laungan takbir dilaungkan semasa detik 12malam ketika pentas konsert melaungkan selamat tinggal 2009...betapa sedihnye 2009 diakhiri dengan keadaan murka Allah masih tersisa yang belum terampun dan terus pula menyambut 2010 dengan permulaan yang dipenuhi maksiat pada Allah dan amat mendukacitakan bagi golongan yang berfikir, Nauzubillah...

Selepas pertunjukan bunga api selesai dalam pukul 12.20mlam, konsert masih diteruskan...timbul lg persoalan di benak fikiran, kenapa konsert yang bercampur gaul lelaki dan perempuan, dapat dijalankan sehingga melepasi jam 12mlm sedangkan jika program ceramah agama hanya dihadkan pada pkl 12mlm???? Apakah itu menggambarkan kita ini Negara Islam??? Apakah islam itu mempunayi batasan yang tidak boleh memasuki dalam semua bidang, sedangkan Firman Allah

“masuklah kamu ke dalam islam secara keseluruhanya

(Al-Baqarah ayat 208)

Sepatutnya detik tahun baru disambut dengan smbutan yang dapat mengingati Allah S.A.W kerana masih memnjangkan umur untuk kita dapat lagi memohon taubat bagi kehidupan yang kekal abadi.

Ingatlah islam tidak pernah menyekat, tetapi Islam itu mengatur

Pengaturan dalam islam itu bkn untuk menyekat, tetapi untuk memelihara

Kerna Allah itu Khalid (pencipta) yang maha mengetahui apa yang tidak kita ketahui

Firman Allah

Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal solah dan nasihat menasihati(berpesan-pesan) supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati (berpesan-pesan) supaya menetapi kesabaran.”

(Al-Ashr ayat 1-3)


Gambar-gambar yang sempat diambil












Wassalam

-iwan-


No comments:

Post a Comment