Tuesday, September 8, 2009

HATI...............

Rasulullah s.a.w mengakui bahawa umat manusia mempunyai banyak kelemahan, antara yang ketara adalah sifat lalai dan lupa. Justeru insane amat memerlukan bimbingan dan peringatan yang sentiasa..Oleh sebab itu Allah telah mengutuskan Rasul a.s bagi menerima wahyu, kerna wahyu itulah yang diperlukan oleh manusia sebagai petunjuk dan peringatan bagi mengatasi kelemahan sifat manusia seperti yang disebut diatas

Firman Allah Taala yang bermaksud: “Dan tetaplah member peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman” (Adz-Dzariat:55)

Oleh sebab Rasul itu penerima wahyu yang mengandungi petunjuk dan peringatan, maka manusia perlu mendampinginya dan beriman kepadanya. Petunjuk dan peringatan wahyu Allah SWT itu laksana air yang menyuburkan tanaman, air akan mendatangkan faedah hanya pada tanah yang subur, jika air disiram pada batu pejal pasti tiada mendatangkan kesan. Demikianlah petunjuk Allah hanya berguna pada mereka yang mahu menerimanya sahaja, dan nasihat itu kan melekat pada dasar hati yang lembut. Hati yang keras ibarat batu keras yang tidak dapat menerima apapun walaaupun telah diberikan peringatan, Hati sebegini tidak akan mungkin dapat menerima wahyu Allaah..Nauzubillah……..(Ya Allah, Tuhan yang Maha berkuasa membolak balikkan hati manusia, tetapakanlah Hatiku Diatas petunjukMu….ameen)

Batu yang pejal terlalu keras akan tetapi hati yang keras ada kalanya lebih keras dari batu yang keras, batu yang keras akan lekuk kesan dari titisan air yang terus-menerus, tetapi hati yang keras kadangkala tidak manfaat dari kehadiran rasul a.s, sekalipun rasul itu dating dari alhi keluarganya sendiri., sebagaiman Firaun tidak mendapat manfaat dari kenabian Musa a.s, begitu juga abu jahal.

Hati memainkan peranan penting dalam menentukan keperibadian seseorang, sama ada dia akan menjadi seorang yang baik ataau sebaliknya. Sabda Rasulullah saw “ Sesungguhnya di dalam diri manusia terdapat seketul daging , jika baik seketul daging itu maka baiklah seluruh anggotanya, dan jika rosak maka rosaklah seluruh anggotanya, ketahuilah bahawa ia adalah HATI”

Hati dapat dibentuk menjadi lembut, dan pekerjaan ini berlaku sepanjang masa, karana hati merupakan tempat sasaran iblis dan nafsu bagi mnyesatkan insane dari melakukan kebaikan. Oleh sebab itulah insane itu perlu melawannya secara berterusan dan dengan itulah juga hati secara tersendiri hati terasuh untuk membenci perkara-perkara yang maksiat. Hanya hati yang mempunyai iman dan akidah yang berteraskan wahyu sahaja yang dapat melawan musuh-musuh ghaib itu. Manusia mengnganggap bahawa kekuatan yang menjelma melalui bentuk badan itu merupakan kekuatan yang sebenar…Sebenarnya tafsiran itu hanya layak bagi golongan yang hanya melihat luran semata-mata tanpa melihat dalaman. Umpama manusia hari ini tersalah tafsir kerana mangnanggap bahawa berfikiran jauh itu hya berfikir kehadapan macamana untuk mendapat keuntungan dalam perniagaan, mcmmn untuk mendaptkan pekerjaan, berumahtangga, dan sebagainya..walhal sebenarnya berfikiran jauh bagi orang yang mempunyai hati yang bertunjangkan iman dan akidah bersumberkan wahyu akan mengatakan bahawa berpandangan jauh itu mcmmana dirinya untuk menghadapi alam selapas kehidupan dunia, di alam barzakh, alam masyar, mizan, sirat syurga dan neraka..

Kesilapan ini memberi kesan yang amat kepada diri, agama, bangsa dan Negara..jika kita lihat pada aspek diri, seseorang itu akan lupa bahawa dia akan kembali pada Penciptanya dan akan dipertanggungjawabkan diatas setiap pekerjaannya di alam dunia ini ketika berhadapan denganNYA kelak di Yaumul Mahsyar..

Firman Allah SWT: “Maka barangsiapa yang mengerjakan kebaikan sebesar zarrah, niscaya dia akan melihat (balasan) nya dan barangsiapa yang membuat kejahatan sebesar zarrah maka, niscaya akan melihat(balasan)nya.” AZ-ZILZALAH:7-8

Semua pekerjaan yang kita lakukan akan dibalas setimpal dengan apa yang dikerjakan, semuanya ini bermula dengan Hati..begitu juga jika dilihat kesan pda bangsa dan Negara, manusia pada hari ini sentiasa sibuk untuk mencari kekayaan dunia semata-mata, sehingga lupa untuk mencari bekalan menuju Allah selepas mati..Lupanya manusia ini terhadap tanggungjawab kepada Allah maka rosak binasalah bangsa dan Negara itu, kita dapat lihat pada hari ini makin ramai yang dapat ke menara gading semakin ramai yang daripada mereka yang kononnya ada ilmu tetapi tetap melakukan maksiat. Dan mereka-meraka inilah yang aakan memimpin Negara kelak..sama-sama kita fikirkan ape yang akan terjadi jika ini berterusan…keadaan ini sebenarnya berlaku bukan sebab manusia itu tiada ilmu, tetapi ilmu itu hnya setakat dunia sahaja, dan lupa pada hari yang sebenarnya……….semua ini bermula dari HATI…

1 comment:

  1. jazakallah khair for sharing...

    "kita dapat lihat pada hari ini makin ramai yang dapat ke menara gading semakin ramai yang daripada mereka yang kononnya ada ilmu tetapi tetap melakukan maksiat."

    hal ini saya rasa sgt kronik kerana sikap liberisme ni semakin menular dlm hati remaja2 skarang..mereka fikir yg islam kolot dan diorang cuba menyesuaikan islam dgn cara hidup zaman skarang, walhal mereka lah yg kena menyesuaikan cara hidup dgn islam...wallahu a'alam

    ReplyDelete