Tuesday, November 10, 2009

PERASAAN..........

Allahdulillah…syukur kehadrat Ilahi kerana masih lagi memberi kesempatan kepada aku untuk menulis coretan …moga2 ia memberi ketenagan hati dan member manfaat kepada pembaca…InsyaAllah..Kita sebagai makhluk yang bergelar INSAN dan sebagai MAKHLUk Allah, bukan saha ja dilengkapi dengan akal fikiran, tetapi juga mempnyai perasaan. Ada kalanya kita dipengaruhi oleh perasaan kasih sayang, sehingga kita sanggup bekorban ape saja untuk orang yang tersayang. Kita juga memiliki rasa simpati, sehingga mendorong untuk kita membantu orang lain dengan tenaga serta wang ringgit..

Pada ketika lain pula, kita juga dipengaruhi sifat marah, apabila sifat marah itu memuncak maka kita boleh bertindak diluar batasan akal fikiran yang waras. Pada saat ini semua keputusan dipengaruhi nafsu, sebarang tindakan akan membawa kepada kemusnahan bukan sekadar harta hingga ada yang sanggup mengorbankan nyawa..

Berbagai perasaan anugerah Allah dikurniakan kepda kita, dan semuanya mempunyai kebaikan untuk kita..bukan sekadar perasaan kasih sayang dan simpati sahaja bahkan sifat marah juga ada kebaikanya..sifat marah berguna kepada kehidupan hariian kita, marah pada tempatnya amat berguna, malah ada kalanya dituntut oleh agama, kerana tanpa perasaan marah kemungkinan kita akan menjadi dayus..

Sifat marah yang keterlaluan juga boleh mendatangkan bencana yang menyebabkan perasaan benci membenci dan bermusuhan antara dua insane..oleh itu kita haruslah sentiasa berada pada garis tengah “marah kerna Allah” supaya kita tidak megikut kehendak nafsu yang menyebabkan kita hilang pertimbangan kewarasan akal. Untuk itu islam mengajurkan sifat pemaaf bagi mengatasi sifat marah.

Firman Allah:
“sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara, oleh itu damaikanlah antara dua sudara kamu dan bertaqwalah kepada Allah, supaya kamu mendapat rahmat
(Al-Hujurat ayat 10 )


Bagaimanapun ia tidak mudah untuk dilaksanakan, reality hidup kita dapat lihat disekeliling
permusuhan berlaku disana sini, peperangan berlaku dimerata tempat, betapa pincangnya hidup manusia.

Ada yang menyelesaikan pertelingkahan melalui mahkamah, ataupun dengan perundingan melalui orang perantaraan, malah ada yang mengatasi krisiss dengan kekuatan senjata melalui peperangan, miskipun peperangan tidak semua yang membuahkan kejayaan, namun apa yang pasti semua sengeta pasti menemui jalan penyelesaian. Jika didunia menemui jalan buntu, maka penyelesaian terakhir ialah dihadapan Qadhi Rabbul Jalil di hari masyar kelak.

Jika kita fikirkan semuanya datangnya dari perasaan maarah yang tidak diuruskan dengan baik oleh setiap jiwa..bermula dari HATI yang tidak dapat menilai yang HAQ dan AKAL yang tidak bersandarkan pada IMAN.

No comments:

Post a Comment