Saturday, December 26, 2009

HIJRAH PEMUDA

“Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang”

Alhamdulillah syukur KehadratNya kerna masih lagi membenarkan roh berada pada jasad yang hina ini.Selawat dan salam pada junjungan besar Nabi Muhammad S.a.w, keluarga dan sahabat baginda.

Pada 22&23/12 alhamdulillah ana dan sahabat-sahabat sempat memebuat program yang bertajuk “Hijrah Pemuda Menuju Kehidupan Hakiki” program ini adalah antara program yang julung kalinya dilaksanakan di cawangan Tanjung Kuala..pada mulanya ana tak sangka dapat wat program ini memandangkan masa yang ada amat terhad kerna pada 25/12 ana akan bertolak ke UPSI,perancangan dibuat pada 20/12, pada malamnya kami bermesyuarat bersama ketua pemuda cawangan tanjung kuala..dan pada malam berkenaan jugalah kami wat tentatif progam serta kertas kerja untuk program ni.
Alhamdulillah pembahagian kerja yang dibuat amat teliti dan mantap walaupun masa untuk berbincang amat terhad..pada 21/12 kami telah menjalankan tugaas masing-masing untuk mendapatkan sumbangan dari orang2 yang berkenaan. Alhamdulillah kami perolaeh bajet yang diluar jangkaan, dalam masa sehari sahaja kami dapat lebih kurang RM1600..dengan bajet ini kami dapat jalankan program dengan mudah dan selesa.

Pada hari seterusnya program kami bermula dengan solat dhuha dan solat hajt secara berjemaah di masjid at-tawwabeen seterusnya kami bersarapan pagi di kedai yang berada berhampiran dengan masjid berkenaan. Selesai makan, kami bertolak dengan dimulakan dengan doa menaiki kenderaan. Destinasi pertama adalah Cameroon Haighland, sepanjang perjalanan kenderaan kami di alunkan dengan zikir as-syeikh Masyaari Al-Afasi, disamping melihat keindahan alam membuatkan lahirnya rasa ketenangan di jiwa. Setibanya kami di Cameroon, kami bersolat di Majid Abu Bakar, sungguh sejuk airnya, bila kami amati masjidnya tidak menggunakan penyaman udara dan kipas pun, dapat jimat elektrik..selesai solat barulah kami ke tempat membeli belah
Setelah habis membeli belah kami ke tempat-tempat menarik di kawasan tersebut, memang cukup nyaman udara di sekitar tu. Setelah puas berjalan dan melihat keindahan ciptaanNya di Cameroon, kami bertolak ke masjid gua musang.

Tibanya di masjid Gua Musang, udaranya kembali biasa dan kami terus solat dan tido kat sana.
Setelah selesai solat subuh saja kami terus bertolak ke Terengganu, sepanjang perjalanan kami sempat melihat banyak tanah runtuh dan jalan mendap, risau pun ada tapi kami terus juga perjalanan. Sehingga sempai ke destinasi seterusnya iaitu di masjid Kristal. Masjid yang di megah-megahkan itu sememangnya indah, tapi jika dilihat pada sudut lain setiap orang akan berbeza persepsi terhadap masjid berkenaan..keadaan sekitar masjid tersebut kelihatan ramai pelancong dari luar negeri dan Negara dengan pemakaian yang pelbagai..seharusnya perkara sedemikian harus dititik beratkan kerna masjid itu adalah rumah Allah..

setelah itu kami ke pantai, menikmati suasana angin laut yang cukup kuat..kami juga sempat singgah di rumah sahabat di Terengganu, Alhamdulillah layanan yang diberikan amat-amat kami kagumi, hanya Allah yang dapat membalasnya..sebelum kami bertolak pulang, kami solat di masjid yang sedang dibina berhampiran rumah sahabat berkenaan..setelah selesai berehat kami terus bertolak pulang.
wassalam











No comments:

Post a Comment